RAW vs JPEG

Hieronder een tabel met de verschillen tussen RAW en JPEG:

RAWJPEG
12 bit = 2^12 = 4096 toonniveaus per kleur.
14 bit = 2^14 = 16384 toonniveaus per kleur.
8 bit = 2^8 = 256 toonniveaus per kleur.
Grote bestanden, kaart sneller vol, harde schijf sneller vol, back-up groter.Kleine bestanden.
Zonder verliezen gecomprimeerd.Gecomprimeerd met verliezen
Bij ‘burst’ opnames is camera buffer sneller vol waardoor opname stagneert.Bij ‘burst’ opnames zijn camera buffer en kaart snel genoeg om continue op te nemen.
Ingewikkeld.Eenvoudig.
Altijd nabewerking nodig, met een relatief complex programma.Meteen gereed om te gebruiken.
Niet direct te delen met derden.Direct te delen met deren.
Veel correcties in nabewerking mogelijk.Beperkte correcties in nabewerking nodig.
Witbalans in nabewerking instelbaar zonder verlies van kwaliteit.Witbalans in nabewerking instellen lijdt tot verlies van kwaliteit.
Kleurruimte in nabewerking te kiezen.Kleurruimte kan in nabewerking gewijzigd worden, maar dit heeft verlies tot gevolg.
Belichting is vaak straffeloos +/- 1 stop aan te passen, bij moderne camera's zelfs meer.Belichting niet straffeloos aanpasbaar.
Camera heeft geen enkele destructieve bewerking uitgevoerd op het bestand.Camera heeft reeds verschillende destructieve bewerkingen uitgevoerd op het bestand.
Nabewerken lijdt niet snel tot posterisatie.Nabewerken lijdt vaak tot posterisatie.
Bestand is als ‘blauwdruk’ niet te veranderen door bewerking.De ‘blauwdruk’ mogelijkheid is bij moderne editors ook mogelijk, maar opnieuw opslaan lijdt tot jpeg verliezen.
Bewering wordt gedaan door computer en computer software. Door steeds verbeterende hardware en algoritmes zal dit in de toekomst steeds verbeteren en ook op oude raw files toepasbaar zijn.Bewerking wordt gedaan door relatief eenvoudige processor en firmware van de camera. Deze ligt in principe vast.

En hier een diagram over deze 2 verschillende datastromen in de DSLR:

Raw vs JPG dataflow