RAW vs JPEG
Hieronder een tabel met de verschillen tussen RAW en JPEG:
RAW | JPEG |
---|---|
12 bit = 2^12 = 4096 toonniveaus per kleur. 14 bit = 2^14 = 16384 toonniveaus per kleur. | 8 bit = 2^8 = 256 toonniveaus per kleur. |
Grote bestanden, kaart sneller vol, harde schijf sneller vol, back-up groter. | Kleine bestanden. |
Zonder verliezen gecomprimeerd. | Gecomprimeerd met verliezen |
Bij burst opnames is camera buffer sneller vol waardoor opname stagneert. | Bij burst opnames zijn camera buffer en kaart snel genoeg om continue op te nemen. |
Ingewikkeld. | Eenvoudig. |
Altijd nabewerking nodig, met een relatief complex programma. | Meteen gereed om te gebruiken. |
Niet direct te delen met derden. | Direct te delen met deren. |
Veel correcties in nabewerking mogelijk. | Beperkte correcties in nabewerking nodig. |
Witbalans in nabewerking instelbaar zonder verlies van kwaliteit. | Witbalans in nabewerking instellen lijdt tot verlies van kwaliteit. |
Kleurruimte in nabewerking te kiezen. | Kleurruimte kan in nabewerking gewijzigd worden, maar dit heeft verlies tot gevolg. |
Belichting is vaak straffeloos +/- 1 stop aan te passen, bij moderne camera's zelfs meer. | Belichting niet straffeloos aanpasbaar. |
Camera heeft geen enkele destructieve bewerking uitgevoerd op het bestand. | Camera heeft reeds verschillende destructieve bewerkingen uitgevoerd op het bestand. |
Nabewerken lijdt niet snel tot posterisatie. | Nabewerken lijdt vaak tot posterisatie. |
Bestand is als blauwdruk niet te veranderen door bewerking. | De blauwdruk mogelijkheid is bij moderne editors ook mogelijk, maar opnieuw opslaan lijdt tot jpeg verliezen. |
Bewering wordt gedaan door computer en computer software. Door steeds verbeterende hardware en algoritmes zal dit in de toekomst steeds verbeteren en ook op oude raw files toepasbaar zijn. | Bewerking wordt gedaan door relatief eenvoudige processor en firmware van de camera. Deze ligt in principe vast. |
En hier een diagram over deze 2 verschillende datastromen in de DSLR: